37: Macchi C-202

37 – Macchi C-202

DANS les années qui précédèrent la guerre de 1939-1945, les Italiens construisirent d’excellents appareils de bombardement. En revanche la ” Regia Aeronautica ” ne comptait que des chasseurs de faible valeur (le Fiat C-50, notamment). Les constructeurs établirent de nouveaux plans, mais comme ils manquaient de moteurs puissants, force leur fut d’équiper leurs appareils du moteur Fiat de 850 C.V. Le C-200, que la firme Macchi construisit en 1938, possédait une cellule bien dessinée ; pourtant, il manquait de puissance, et ses performances étaient inférieures à celles des appareils alliés.

 

Quand la guerre éclata, les Macchi-200 furent lancés dans la bataille en même temps qu’ils devenaient les avions de chasse standard de la Hongrie, et de certains autres partenaires de l’Axe. En Afrique et en Méditerranée, ces chasseurs, souples et maniables, obtinrent quelques succès, mais ils étaient trop lents pour lutter efficacement contre les chasseurs anglais. Conscients de cette faiblesse, les Italiens obtinrent des Allemands des moteurs Daimler-Benz et la cellule du C-200 fut redessinée pour recevoir ce nouveau propulseur. Ainsi équipé, le C-200, devenu le C-202, se révéla nettement plus rapide tout en gardant sa maniabilité première, et il put se mesurer à chances égales avec les appareils alliés. Cet avion participa avec succès aux combats d’Afrique et de Malte jusqu’à l’armistice italien de 1943. Avec le Reggiani R-2001, le Macchi C-202 fut le meilleur appareil de chasse transalpin.

 

Caractéristiques : Envergure : 10,58 m. – Longueur : 8,87 m. – 1 moteur (M. 200) Fiat A 174 RC de 840 C.V. (M. 202) Daimler-Benz DB 601 de 1.200 C.V. – Armement : (M. 200) 2 mitrailleuses de 12,7 mm. ; (M. 202) 2 mitrailleuses de 12,7 mm. et 2 mitrailleuses de 7,9 mm. – Vitesse maximum : (M. 200) 512 km/h. (M. 202) 528 km/h.

The finished model:

The kit:

The vision:

I’m a fan of Italian planes, especially those that can draw a lineage from the pre-war Schneider Trophy racing float planes and flying boats.

The build:

Even though this is my first attempt at “reconditioning” a gashapon “kit” for my Voir et Savoir 1/144 project, it’s not the first time I’ve done it.  I’ve used gashapon kits in my Area 88 1/144 scale projects, such as Kamikaze Cessna! and Flamenco Flight.  as well as my Studio Ghibli 1/144 project, Pig Fight Over the Adriatic. So usually the first thing to be done is remove the thick paint.  F-Toys doesn’t make it easy though, even Tamiya Lacquer remover and a lot of elbow grease still barely makes a dent.  I gave up pretty early on this on though, as I somehow ended up snapping off one of the wing tips in the process.

Getting the DC motor inside wasn’t too difficult, I’ve done that lots of times as well.  In fact, the only thing that was a bit tricky was painting the camouflage.  After watching a Japanese Area 88 1/144 fan paint Shin’s Draken J35J camouflage using a brush and some light sanding paper, I thought I’d give it a try as well.  Using an airbrush was never going to work for this complex pattern – at least not at 1/144 – so really, I had no choice.  However, it came out cleaner than I expected.  The trick, such as it is, is just to give it one good pass with the brush.  Going over the same spot while the paint is still wet is just asking for some streaky trouble.  But a few strong and committed strokes and some patience seems to have paid off this time.

I did have a little trouble masking off the tail for the green/red/white cross pattern, but really it was just laziness on my part.  Trying to rush a project almost always ends up costing more time in do-overs… you’d think I’d learn my lesson, but I guess not quite yet.

All in all, I’d say I’m happy with the build.  Feel free to leave me a comment and tell me what you think.

 

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